Pátrání únor 2002

15.02.2012 09:35

 

              Při svitu monitoru přemýšlím nad tím, jak dokáže být historie uplynulých 50let vzdálenější, než doba kronikářů století dávno minulých.

 Copak pro nás tato doba nic neznamená ?

 Vždyť je to  období pro mnoho  z nás,  našeho dětství, života  a rozhodně života našich rodičů, babiček ,dědů.

  Prohlížím ještě jednou došlé emaily a taky nic nového, po kladných reakcích v řadách Národně památkového ústavu, Odboru územního rozvoje a památkové péče , lidí s obce Větrušice , Oblastního muzea Praha-východ a pár lidí se Zdibska žádné velké objevy.

  Takže budu muset využít laskavosti obce Větrušic a nahlédnout do místní kroniky a snad se mi podaří spojit i s úřadem  ve Zdibech.

  Zatím se mi pořád nedaří získat jakékoliv informace od  ,,Sdružením pro záchranu zámku Brnky“/telefon mlčí/,  ani Národní galerie, která na písemné dotazy neodpovídá.

To jsou informace pro další osud zámku určitě nejdůležitější.

    

     Konečně získávám trochu času a nastává cesta do místa samého, vezu sebou pár letáčků o pomoc při pátrání. Není to zrovna idylická doba, nevlídné únorové mrazivé počasí, většina rekreačních obyvatel pryč,místní v zaměstnání, zbytek u kamen. Jaké by to bylo jiné na jaře, kdy byla by možnost zahalekat přes plot, pozdravit a navázat kontakt. No nic , nenechávám se odradit a této ,,polární“ expedice se nevzdávám.

   Těšil jsem se , že objevím domek pana Škody , který patřil k místním písmákům a pamětníkům. Domek po delší době nalézám, ale bohužel dovídám se smutnou zprávu ,že pan Škoda zemřel . Podléhám smutku, zdá se mi to ,že  pátrám po něčem tak vzdáleném že je to nedosažitelné. Většina  místních tu není více  jak dvacet let, uf !

  Procházím nostalgicky zasněženými uličkami podél plotů v údolí ,  kde  byla dříve  louka s pasoucími koňmi a kravičkami . Doprovod mi dělá  opuštěný místní pes s kterým se rozděluji o zbytek sušenek a tím získávám pro další cestu obětavého kamaráda. Určitě by mi za další sušenky řekl  cokoliv co bych chtěl slyšet, ale bohužel mám v ruce už jen prázdný obal. Loučíme se na rozcestí a já si vzpomínám, že v jedné chaloupce bydlí  člověk domorodec a ročník o něco starší než já . Poskočil jsem radostí , chvilku to hledám a nakonec ho potkávám u branky jak ze sousedem něco řeší nad autem. Oslovuji ho a nakonec souhlasí a zve mne dál. V příjemně vytopené místnosti krátce povídáme a já zapínám po souhlasu diktafon , aby mi nic neuteklo .    Byla to příjemná hodina a získal jsem spoustu informací , které pro mne byly  nové a myslím si , že  budou vítaným rozšířením pro obsah stránek a tématem hledání nových souvislosti . Bohužel se dovídám o dalších lidech, znalých  historie a kteří měli i spousta dokladů, ale jsou už po smrti a dokumenty skončili bůh ví kde.

        Loučíme se  a já vyjíždím do Zdib  pokusit se sehnat bývalého starostu, telefon mlčí a tak ještě získávám trochu času.  A cestou se mi podaří zabodovat , potkávám paní s pejskem a ač to tak zprvu nevypadá, rozhovoří se, a  povídá mi o jedné paní , která tu žila hodně před válkou. Ale, kde je teď neví, snad v Klecanech a nebo tam žije  její dcera. Zná ale její jméno to je důležité. Cestou ještě potkávám jeden poklad a to v místní ,,klubovně“ jsou prý perokresby zámku. Bomba , zastavuji se a získávám kontakt a předběžný souhlas k ofoceni, ale paní ještě není doma. Nevadí,dostávám  tel. kontakt   a snad se tedy domluvíme na příští návštěvě.

   Vydávám se na Prahu a cestou ve Zdibech ještě zastavuji na zastávce u autobusu a vyptávám se na něco jedné stojící paní.K mému překvapení získávám během okamžiku další informace a já stojím během 20 minut před domem té neznámé pamětnice v Klecanech .

 Vystupuji před domem, chvilku hledám v řadě domků a nakonec nacházím zvonek se jmenovkou. Zvoním trochu s obavou, je podvečer ,stmívá se. Otevře mi starší paní, nebude se bát neznámého člověka.   A bude to vůbec ona a bude se mi chtít svěřovat ? Po chvilce se otevírá okno a ozývá se haló co si přejete ? Krátká výměna slov  a ke vchodu schází sympatická dáma.  Trošku vzájemného oťukávání a já zjišťuji, že získávám  inteligentního a znalého spojence a že informace podané tímto člověkem budou pravdivým a nezkreslením svědectvím v době od 40tých let do nedávné doby.  Nechci ji dál trápit ,ač hořím nedočkavosti a domlouváme si schůzku na některý víkend a dostávám telefon.      

                To byl úspěch, který jsem ani nečekal, že se dostaví tak brzo a snadno. Cestou do Prahy přemýšlím, kde koupím kytku růží , jak se peče mramorová bábovka a jestli neurazím vaječným likérem a nebo voňavým čajem .  Ale těším se na toto setkáni moc, mám slíbeno na jaře i osobní výlet na Brnky.  Snad nám do toho nic nevleze a uskuteční se to .

  V nočních hodinách si ještě pouštím diktafon se záznamem obou návštěv a  utřiďuji v duchu nové poznatky a nově otevřená témata.

 

Určitě to bude téma:

Druhé světové války

Bourání statku  

Tajuplné podzemí

Těžba , nebo spíš dobývání zlata

Upřesnění průběhu využití objektu,  přestaveb a staveb

Využití kaple a její zařízení  

Po schválení majiteli a laskavém souhlasu zveřejnění dalších fotografií s let minulých před rokem 1970

Vlastní vzpomínka o požáru na zámku

Něco o životě na zámku před rokem 1948 a po té let 50,60,70tých.

 

 Tak a jedna  důležitá informace na závěr .

Při dokončování této kapitoly se mi ozval  pan Tvrdý s Občanského sdružení pro obnovu zámku Brnky.  Byl velice ochotný a vstřícný,   domluvili jsme se na schůzce .

Takže děkuji.

Takže snad  časem doplním i toto téma:

 

Jak nelehká je cesta k záchraně  památky .

 

 

pokračování  příště.

........

..

.